tiistai 22. toukokuuta 2012

Brändien uhrit



Mainoksen uhri valitaan nykyisin tarkasti. Jo pienet lapset tietävät McDonaldsin ruoan sisältävän lelun. He myös tunnistavat lelun liittyvän esimerkiksi juuri julkaistuun elokuvaan tai tv-ohjelmaa. Joululahjaksi nämä samat pienet lapset haluavat mainoksessa esitellyt Barbiet ja elokuvista tutut pehmolelut. He myös tietävät merkkivaatteen olevan parempaa kuin markettivaatteet, ja siksi eriarvoistavat markettivaatteiden käyttäjät merkkivaatteiden käyttäjiä huonommiksi. Tutkimuksen mukaan kolmevuotias tunnistaa jopa 300-400 tuotemerkkiä. Miten tällainen markkinatalouden uhriksi joutuminen vaikuttaa lapsen kehitykseen? Miten tällaisessa kasvuympäristössä kasvaneet menestyvät aikuisina? Tuleeko heistä ylivelkaantuneita jo ennen kuin he käyvät töissä? Panostavatko he vain ulkokuoreen välittämättä vähääkään "sisäisestä kauneudesta"? Ja suurimpana kysymyksenä kaikesta, miksi tällaista toimintaa tuetaan ja sen merkitystä korostetaan?

Kysymykset ovat vaivanneet minua jo pitkään, kun olen seurannut lasten toimintaa ja heidän välisiä suhteitaan. Vastauksia kysymyksiini lähden etsimään Brändätyt-kirjasta. Olin jo unohtanut koko kirjan olemassaolon, kunnes se tänään lähes käveli minua vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti