sunnuntai 27. heinäkuuta 2014

Barcelonan katuja tutkimassa

Kesäkauden ensimmäinen lomamatka suuntautui kauan haaveiltuun Barcelonaan. Muutamia viikkoja ennen matkaa huomasimme iloksemme Barcelonan lähellä sijaitsevan myös kääpiövaltiona tunnetun Andorran. Siispä seitsemänpäiväisestä lomastamme kolme kului Andorrassa ja loput neljä käytimme Barcelonan tutkimiseen.

Lomamme ensimmäisenä päivänä kiertelimme Barcelonaa ympäri aloittaen Montjuïcin kukkulan alueesta. Mielenkiintoisimpina kohteina sieltä löytyi vuonna 1936 rakennettu olympia-areena Estadi Olímpic Lluís Companys, joka ei ollut rakentamisaikoinaan koskaan päässyt käyttöön asti, sillä kilpailut olivat peruuntuneet. Siispä pelastuksena areenan maineelle se oli vuonna 1992 restauroitu Barcelonan isännöimiä kesäolympialaisia varten. Toinen alueen kohokohdista oli kansallispalatsi, Palau Nacional, jonka alapuolelta löytyi iltaisin punaisena hehkuva Font Màgica, taikavärejä suihkuava suihkulähde.

Kansallispalatsin juurelta palasimme vielä takaisinpäin, sillä olimme täysin sivuuttaneet Castell de Montjuïcin linnoituksen. Linnoitukselle olisi päässyt helpoiten kaapelivaunulla, mutta me säästimme ja päätimme kävellä reilun kilometrin verran ylämäkeä. Linnoituksen historiaan perehdyimmekin kävelyn aikana ja saimme tietää sen toimineen Espanjan sisällissodan aikana vankilana. Nykyisin linnoituksen sisällä puolestaan toimi sotamuseo, ja sen kattotasanteelta näki erinomaisesti 360 asteen verran maisemia.

Linnoitukselta palasimme takaisin kansallismuseon alueelle ja kävelimme messukeskusalueen läpi Arenas de Barcelona -ostoskeskukseen. Siellä olikin hyvä pysähtyä jäätelöille miettimään, minne suuntaisimme seuraavaksi. Alunperin ajatuksenamme oli käydä heti ensimmäisenä päivänä katsomassa Gaudin teoksia, mutta keskipäivän kuumuudessa tulimmekin toisiin aatoksiin ja sen sijaan päätimme suunnata Parc de la Ciutadellaan puistopiknikille.

Parc de la Ciutadellassa oli tarjolla piknikpaikkojen lisäksi myös soutelua järvellä, eläinpuisto, suuri suihkulähde useilla suihkuilla sekä eläintieteellinen museo. Paikalla oli hurja määrä niin paikallisia opiskelijoita kirjoineen kuin turisteja kameroineenkin. Mielenkiintoisinta kuitenkin, mitä puisto tarjosi, oli eräs mies, joka teki suuria saippuakuplia pitkän narun avulla.

Iltatuimaan jatkoimme puistosta kävellen rantaan katsomaan purjeveneitä ja tutkimaan akvaarion hinnastoa. Akvaariosta olimme nimittäin kuulleet vain hyviä kokemuksia, joten se herätti heti mielenkiintomme. Hinnaston kohdalla puolestaan liki pompimme innosta, sillä Barcelonan akvaario oli paljon, paljon muita halvempi. Siispä tiesimme, minne menisimme Andorrasta palattuamme.

Hotellillemme palasimme La Ramblan kautta ja kävimmepä myös kurkistamassa Placa Reialle, joka oli kuuluisa lukuisista ravintoloistaan ja hotellista. Seuraavaa aamua helpottaaksemme kävimme vielä myöhemmin illalla katsomassa autovuokraamon sijainnin valmiiksi, jotta seuraavana aamuna pääsisimme helposti liikkeelle kohti Andorraa.